zaterdag 13 oktober 2012

Keukenmeidenverdriet

Toeval tijdens het schorsenerenschillen....


En ik moet bekennen dat ik dat keukenmeidenverdriet wat overdreven vind.  Er zijn wel lastiger karweitjes in de keuken dan die schorseneren schillen!  Ik heb eigenlijk niet zo veel last van dat plakkerige vocht dat vrijkomt tijdens het schillen.  Ik doe het kordaat en snel (monkelgelach van wie me kent in de keuken.... zoeven in mijn werkplek is een beetje mijn specialiteit....). 

Zet een grote kom met water met een flinke scheut azijn erin klaar.  Zwaai met die dunschiller over die knuistige zwarte stokken en zwier ze zo snel mogelijk in dat azijnwater.  Het is nu geen moment om mijmerend en mediterend te gaan koken.  En dan is die zogenaamde plakkerige klus geklaard zonder dat er plastieken handschoentjes aan te pas moeten komen.

En dan een recept.  Schorseneren zijn dikke maatjes met Oosterse smaken in de wok, met noten, paddestoelen, sinaasappel, miso, enzovoort.  Vergeet die bechamelsaus alsjeblieft.

Ik kook ze graag in gezouten water met alweer een klein scheutje azijn gaar; net voor het serveren fruit je ze dan even in olijfolie aan.  Gisteren was dat met gerookte tofu:


Schorseneren met gerookte tofu & aardappelpuree met wakame & peterseliemisodressing & geroosterde pompoen

1 kg schorseneren, geschild & in azijnwater gedompeld
1/2 bosje lenteuitjes, in plakjes gesneden
300 g gerookte tofu (te koop in de biowinkel), in groffe brunoise gesneden
sesamzaadjes
olijfolie
geroosterde sesamolie

Kook de schorseneren gaar in gezouten water met een scheutje azijn. Giet ze af en laat ze goed uitlekken. Net voor het serveren fruit je ze in olijfolie met een klein beetje geroosterde sesamolie aan, samen met de lenteuitjes, gerookte tofu en sesamzaadjes. 

aardappelpuree met sojamelk & klontje boter
wakame, geweekt & fijngehakt
stronkje witloof, fijngehakt

Maak een klassieke aardappelpuree.  Voeg dan de wakame en het rauwe witloof toe.

butternutpompoen, geschild & in parten gesneden
grof zeezout
olijfolie

Leg de pompoen in een ovenschaal.  Bestrooi met zeezout en hussel de parten door olijfolie.  Rooster de pompoen ongeveer 25 minuten op 190°C tot hij zacht is.

1/2 bosje peterselie
1 eetlepel witte miso
klein scheutje rijstazijn
flinke scheut olijfolie
klein beetje water

Pureer alle bovenstaande ingrediënten glad en proef!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten