woensdag 24 oktober 2012

Rustiek, krokant en vooral lekker

Groententaart met room, eieren en kaas, dat is hier verleden tijd.  Veel te zwaar en uit den boze voor mijn prinsesje met koemelkallergie.  Ook bladerdeeg is dus geschrapt uit onze voorraadlijst.  Voortaan knabbelen we op gezonde krokante deegjes, niet zo soepel en vloeiend als een taartdeeg uit de supermarkt, maar dubbel zo lekker.



Het moet gezegd, mijn kleine meisjes vonden het gisteren een groot succes.  Nooit zag ik ze drie keer hun bordjes bijscheppen.... Bravo bravissimo voor die kleine foodlovertjes.


Zoete aardappeltaart met prei & snijbiet

Deeg

140 g havermout
120 g grof speltmeel
120 g bakboter
1 ei
zout

Maak met je vingers een samenhangend deeg met de bovenstaande ingrediënten.  Rol het deeg uit en leg het op een ingevette bakplaat. 

Vulling

mosterd
2 zoete aardappels, geschild en in dikke plakken gesneden
1 prei, gewassen & in ringen gesneden
100 g snijbiet, gewassen en grof gehakt
1 grote teen look
halfgrof zeezout
4 eetlepels sojaroom
2 eetlepels pijnboompitten
2 eetlepels pompoenpitten
olijfolie

Bak de schijven zoete aardappel aan beide zijden in olijfolie.  Kruid met peper en halfgrof zeezout en zet dan het deksel op de pan.  Laat verdergaren tot de aardappel zacht is.

Stoof de prei en de snijbiet met de look in olijfolie aan en kruid met peper en zout;  zet dan het deksel op de pot en laat de groenten heel zacht worden.  Pureer dit met de sojaroom.

Besmeer het deeg met mosterd; laat een paar centimeter van de randen vrij.
Smeer het preimengsel over de mosterd uit.  Verdeel hierover de de zoete aardappel en daarna de pitten.  Plooi de randen van het deeg over de vulling.

Bak de taart ongeveer 30 minuten op 190°C, tot het deeg krokant is.
Serveer met een groene salade met groffe mosterddressing.

2 opmerkingen:

  1. Dag Annick,
    ik volg jouw blog via facebook waar ik bevriend ben met Jan. Wij zijn collega's. Jouw recepten zijn geweldig en leunen dicht aan tegen mijn visie van koken. Ik zie dat je ook tarwemeel gebruikt? En ook fan van rode bietjes.
    Het favoriete recept bij ons thuis is momenteel vleesbrood van kippegehakt en tarwemeel met pistachenoten. Geweldig, maar niet vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag bietjesfan Anja!
      Fijn je de blog graag leest, ik wens je veel kookinspiratie toe!

      Verwijderen