dinsdag 11 maart 2014

En kookt uw man ook?

Jawel curieuzeneuzen, mijn man kookt ook! Gelukkig maar, want ik vind het heerlijk om gewoon aan tafel te schuiven wanneer ik zelf in de foodloverskeuken heb gestaan.

En nog meer: hij zaait, plant, geniet van zijn moestuin, en schotelt ons zijn 'groensels' voor. Deze week zijn de overblijfselen van het vorige seizoen aan de beurt. De laatste boerenkool, de pronte snijbiet die een laatste maal uit de grond schiet, zonnige goudbloem die we overal kwistig over strooien en mijn favoriete barbarakruid.




Dit is een pleidooi voor dit schitterend kruid. Zaai dit binnenkort en je zal verzot raken op de pittige smaak zoals van waterkers. De blaadjes zitten vol met vitamine C en je gebruikt ze in salades, omeletten, enzovoort. De plantjes zullen zich vanzelf verder uitbreiden in de tuin. Heb je geen tuin, dan kan je er ook naar op zoek gaan in het wild.

Dit kwam op tafel met een ovenschaal geroosterde aardappeltjes, rode biet, wortel, rode ui en kikkererwten.  Die kleuren!


Ook van boerenkool ben ik heel erg fan.  Je blancheert de blaadjes en snijdt de dikke nerven er uit; dan kan je ze verwerken zoals je bijvoorbeeld met spinazie doet.  Lekker in een pesto of in deze snelle pastasaus met look, sjalot, sojaroom, pijnboompitten, pompoenpitten en amandelen.


En snijbiet is hier al regelmatig de revue gepasseerd, die komt hier heel vaak op het bord.  Deze week verscheen ze in een risotto met kerriepoeder, look en kikkererwten.



Heeft er ooit iemand gezegd dat koken ingewikkeld hoeft te zijn?  Verse groenten, uw lief aan het fornuis, voetjes onder de tafel en laat het smaken!

2 opmerkingen: